Fundersamt

Johanna Larsson: Konstnärskuriosa, Joan Mirò & Picasso

Johanna Larsson skriver om konstnärskuriosa och vad den kan betyda för ens intresse inför ett konstverk eller en bok.

Har ni någon gång reflekterat över vad det är som gör att man fastnar lite extra för en utställning, ett museum, en bok eller ett stycke text? För mig stavas svaret kuriosa. Och lite storytelling har ingen dött av, så nu ska ni få höra.

Konstnären Joan Miró tillbringade sina sista år i livet utanför Palma de Mallorca i en ateljé som numera är en del av muséet Fundació Joan Miró. Där var jag i somras. Det är något speciellt när ett museum finns på samma plats som konstnären verkade på. I ateljén hade Picasso varit gäst och det stod fortfarande projekt uppställda från den tiden. Jag är övertygad om att herrarna Picasso och Miró gled in till kullerstensgränderna i Palma på kvällarna för att dricka vin för sina sista pesetas och tala konstnärsskap. Very Midnight In Paris. Fantasi eller dikt spelar inte så stor roll.

Kanske är det därför historien om tavlorna med den blå cirkeln fångade mig lite extra.

Två tavlor. Två blå cirklar målades allra allra först, och de skulle konstant förhålla sig parallellt till varandra enligt Miró. Ljusa tavlan blev klar, något saknades på den mörka. Miró målade ett frågetecken i svart som inte syns med blotta ögat. Det närmade sig utställning för verken. Plötsligt fanns svaret där: vänd tavlan upp och ner. Sagt och gjort. Ibland är det så enkelt; börja med slutet, testa bak och fram, vänd in och ut eller titta upp och ner på en tavla.

Text: Johanna Larsson

Johanna Larsson är frilansande film och tv-arbetare, litteraturvetare och kulturtant. Dricker gärna ett glas rödvin i badet med en bok, eller i pausen innan andra akt på teatern. Avgudar Prince och Annika Norlin. Svag för landsbygdsskildringar. Anser att man inte kan ha för många läppstift. Ser gärna Jonas Karlsson på scen. Och tycker fler ska upptäcka novellformatet.

Leave a Response